Risotto z fenkułem, cukinią, szpinakiem i wędzonym łososiem (Risotto con finocchio, zucchine, spinaci e salmone affumicato)


Najpierw miałam zamiar zrobić klasyczne risotto z fenkułem. Potem w lodówce wypatrzyłam jeszcze kawałek cukinii i trochę szpinaku baby na dnie torebki. Uznałam, że mogę to połączyć. A potem jeszcze rzucił mi się w oczy wędzony łosoś. W sumie łosoś świetnie pasuje zarówno do fenkuła, jak i do cukinii, jak i do szpinaku, więc czemu nie? :) Robię czasem risotto z porem i łososiem, więc to była wariacja. Bardzo Wam polecam, bo wyszło przepyszne!!! Oczywiście proporcje i skład są dowolne, mi po zrobieniu przyszło do głowy, że w sumie ze szpinaku mogłam zrobić pesto i wmieszać pod sam koniec, byłby ładny zielony kolor. Ale tak też było ok. J. zasugerował, że pasowałby tu również zielony pieprz z zalewy (ale on zielony pieprz z zalewy dodawałby prawie do każdej potrawy :) Spróbujecie?


Składniki na 2 osoby:
  • mała cebulka
  • fenkuł
  • kawałek cukinii (miałam jasną)
  • garść świeżego szpinaku baby
  • 3 garście ryżu do risotto
  • wędzony łosoś (dałam ok. 50g)
  • pół kieliszka białego wina
  • gorący wywar warzywny (wg. potrzeby, ok. 1,5 szklanki)
  • oliwa EVO
  • parmezan
  • biały lub zielony pieprz z młynka
Wykonanie:
  1. Cebulkę, pół fenkuła i cukinię pokroić w kostkę, wrzucić do rondla na rozgrzana oliwę i chwilę smażyć mieszając.
  2. Wsypać ryż i mieszać aż ziarenka staną się przezroczyste.
  3. Wlać wino, odparować.
  4. Wlać pół szklanki wywaru (robię z kostki, po prostu zalewam kostkę wrzątkiem- najpierw pół szklanki, potem kolejne, ważne aby wywar był zawsze gorący gdy dolewamy go do risotto), przykrywam pokrywką i zmniejszam gaz.
  5. Pozostałą połówkę fenkuła pokroić w paski ok. 3 cm. Szpinak porwać w rękach na małe części, łososia pokroić na kawałki.
  6. Po 10 minutach dorzucić do risotto pozostałego fenkuła i szpinak, dolać wywar.
  7. Gotować aż ryż będzie al dente, w razie potrzeby dolać kolejną porcję wywaru.
  8. Gdy będzie już gotowy wyłączyć gaz, dodać łososia, ew. łyżkę tartego parmezanu (w wersji bardziej kalorycznej, ale wg. mnie smaczniejszej :) w wersji jeszcze bardziej kalorycznej można dodać pół łyżki masła lub łyżkę śmietany - risotto będzie miało dzięki temu jeszcze bardziej kremową konsystencję. Zostawić pod przykryciem na ok. 5 minut.
  9. Wyłozyć na talerze, udekorować koperkiem z fenkuła, posypać świeżo zmielonym pieprzem i podawać w towarzystwie białego wina.
Smacznego!

A jeśli lubicie fenkuła koniecznie wypróbujcie też zupę krem z fenkułem i wędzonym łososiem